Smoel.nl weblog
11 september, 2005
  Bierton wil fatsoenlijk volk over de vloer
Even wat lokaal nieuws, want als je in Zwolle woont ken je De Bierton wel.

De eigenaar, Jan van der Weerd heeft er genoeg van:

‘Ik heb veertig jaar gewerkt met één of twee portiers, tegenwoordig heb ik zeker zes uitsmijters nodig. Bezoekers komen al dronken als een lor binnen, vaak in combinatie met drugs. Na een half uur kotsen en pissen ze me de boel onder. Op dat soort volk zit ik niet te wachten.’

Begin dit jaar werd Van der Weerd met een nieuw fenomeen geconfronteerd. Groepjes jongeren die elkaar bewust op zoeken om elkaar af te rossen. ‘Niet bij mij in de zaak, maar buiten. Dan zie je ineens links, rechts en van voren en achteren clubjes tevoorschijn komen, die elkaar te lijf gaan. Dat loopt hier over straat. Je wordt er echt dieptriest van. Het erge is dat wij erop aangekeken worden. Maar - met mijn hand op mijn hart - het zijn groepen van buiten. Ze bedreigen ook mijn gasten. Het is niet voor niets dat de bezoekersaantallen op een gegeven moment daalden van 1.200 naar 300. Onze bezoekers waren als de dood. Dit fenomeen deed zich in het begin van het jaar voor. Het leek wel een gecoördineerde actie. Biertonnetje pesten. Daarna was het ook ineens weer over.’

Een fenomeen waar De Bierton ook steeds vaker mee geconfronteerd wordt is het indrinken van de jeugd in schuren, keten of zelfs in nabijgelegen boerderijen.
‘Ik zie ze met honderd kratten bier op een aanhanger langskomen’, vertelt Jan van der Weerd. ‘Er zijn zelfs van die indrinkschuren waar gokautomaten staan. Het is al langer bekend van de omliggende dorpen, maar het rukt op richting stad. Maar er is ook veel concurrentie van sportkantines en jeugdcentra, waar jongeren op zaterdagmiddag massaal aan de drank gaan, om vervolgens stomdronken nog even te gaan stappen. Ik zie het heel somber in voor de horeca. Het is dat brouwerijen er belang bij hebben dat cafés voort blijven bestaan, maar ik denk dat als het zo doorgaat, driekwart van de horeca over een poosje de deur kan sluiten.’

De Bierton-eigenaar ziet het eigenlijk niet meer zitten. ‘Zo wil ik niet langer doorgaan. Ik wil fatsoenlijke mensen over de vloer krijgen. Mijn naam lijdt eronder. We hebben hier ook bruiloften, partijen en vergaderingen, als je steeds in verband wordt gebracht met vechtpartijen en dronken jongeren dan is dat niet goed voor je imago.’ (DeStentor)


Ik vind het een goede smoes voor het aankomende faillissement...
 
Reacties:
Niet om het een of ander, maar als je met zes portiers aan de deur toch nog lamgezopen jongeren en drugskikkers binnenhaalt, vraag ik me af of die portiers blind of gewoon stom zijn? Sorry hoor, maar dit ligt echt aan je eigen deurbeleid...!
 
Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage
sinds 16 december 1999, dus...

Archieven
januari 2002 / februari 2002 / maart 2002 / april 2002 / mei 2002 / juni 2002 / juli 2002 / augustus 2002 / september 2002 / oktober 2002 / november 2002 / december 2002 / januari 2003 / februari 2003 / maart 2003 / april 2003 / mei 2003 / juni 2003 / juli 2003 / augustus 2003 / september 2003 / oktober 2003 / november 2003 / december 2003 / januari 2004 / februari 2004 / maart 2004 / april 2004 / mei 2004 / juni 2004 / juli 2004 / augustus 2004 / september 2004 / oktober 2004 / november 2004 / december 2004 / januari 2005 / februari 2005 / maart 2005 / april 2005 / mei 2005 / juni 2005 / juli 2005 / augustus 2005 / september 2005 / november 2005 / april 2006 /


Powered by Blogger

Aanmelden bij
Posts [Atom]