Ah, wat zielig! ANP - Sinterklaas wint het nog steeds van de kerstman. De meeste mensen (32 procent) vieren enkel en alleen het typisch Nederlandse feest in familiekring, tegen 18 procent die in gezamenlijkheid de kerst doorbrengt. Dit blijkt uit een telefonische enquĂȘte van De Vos & Jansen Marktonderzoek uit Nijmegen onder vierhonderd Nederlanders van 10 jaar en ouder.
Vorig jaar al bleek uit onderzoek van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) dat Sinterklaas zich niet langer door de kerstman liet verdringen; meer dan 60 procent van de mensen stortte zich op pakjesavond.
Vooral in de jaren negentig werd de kerstman almaar populairder. Maar in 2000 vond een meerderheid van de bevolking de kerst vooral eem commercieel feest, concludeerde onderzoeksinstituut NIPO toen na een vragenronde onder 1050 Nederlanders.
Gemiddeld besteedt de Nederlander in het totaal 200 euro aan sinterklaas en/of kerstcadeaus.
¶ 10/24/2002